Scroll Up
Scroll Down
Play Play Play Play
Unregistered User
Click here if this is not your Personal Edition
 
Contact Us | Free E-Mail Updates | Journals | Register a colleague
 
 
Colorectal Cancer
 
   
 
SEARCH   
Doctor's Guide Free CME
Medline
Congress Resource Centre
 

 EXPLORE :
   Most Read News
 All News  All News
 All Webcasts / CME  All Webcasts / CME
 All Cases  All Cases
 Congress Resource Centre  Congress Resource Centre
 All Medical Resources  All Medical Resources
 Medical  My Personal Edition



Warning | Privacy

 

 
 Recent news - Colorectal Cancer
    Hormone Therapy Associated With Reduced Colorectal Cancer Risk - (DGNews)
    TopAbstracts in Colorectal Cancer 01/07/2009 - (DGNews)
    New Tool Developed to Predict Colorectal Cancer Risk - (DGNews)
    TopAbstracts in Colorectal Cancer 12/24/2008 - (DGNews)
    Combining 3 Infection Control Measures Reduces Mortality in High-Risk Cancer Patients - (DGNews)

    News archive

     Recent webcasts/CME - Colorectal Cancer
  • Treatment of Advanced Colorectal Cancer: What Are the Clinical Implications of Latest Data?
  • Update on Targeted Therapies in mCRC: How to Choose to Maximize Efficacy and Minimize Toxicity
  • Interpreting Current Evidence in mCRC: Progress Towards Individualized Therapy
  • Colorectal Cancer Screening and Prevention

    Webcasts/CME archive

     Recent cases - Colorectal Cancer
      Management Dilemma; A Woman with Cystic Fibrosis and Severe Lung Disease Presenting with Colonic Carcinoma: A Case Report
      Metastatic Colorectal Cancer to a Primary Thyroid Cancer
      Late Recurrence of Large Peri-Stomal Metastasis Following Abdomino-Perineal Resection of Rectal Cancer
      Cytomegalovirus Colitis in a Patient with Recurrent Colon Cancer After Systemic Chemotherapy: A Case Report
      Solitary Mediastinal Lymph Node Metastasis in Rectosigmoid Carcinoma: A Case Report

      Cases archive
        




      my personal edition > colorectal cancer > news
      divider

        E-Mail this DGNews to a colleague

      DGNews


      Pooled Analysis Suggests that High Intake of Dietary Fiber Not Associated with Reduced Risk of Colorectal Cancer

      CHICAGO, IL -- December 16, 2005 -- In an analysis combining data from 13 studies, high intake of dietary fiber was not associated with reduced risk of colorectal cancer, according to a study in the December 14 issue of JAMA.

      Dietary fiber has been hypothesized to reduce the risk of colorectal cancer, according to background information in the article. However, the results of numerous epidemiological studies have been inconsistent. Ecological correlation studies and many case-control studies have found an inverse association between dietary fiber intake and risk of colorectal cancer. But most prospective cohort studies have found no association between dietary fiber intake and risk of colorectal cancer or adenomas (precursors of colorectal cancer), and randomized clinical trials of dietary fiber supplementation have failed to show reductions in the recurrence of colorectal adenomas.

      Yikyung Park, ScD, formerly of the Harvard School of Public Health, Boston, and colleagues evaluated the association between dietary fiber intake and risk of colorectal cancer by reanalyzing the primary data from 13 prospective cohort studies (Pooling Project of Prospective Studies of Diet and Cancer). The pooled analysis included 725,628 men and women who were followed-up for 6 to 20 years across studies.

      During the follow-up, 8,081 colorectal cancer cases were identified. Among the studies, median (midpoint) energy-adjusted dietary fiber intake ranged from 14 to 28 g/d in men and from 13 to 24 g/d in women. The major source of dietary fiber varied across studies with cereals as a major contributor to dietary fiber intake in the European studies, and fruits and vegetables as the main sources in the North American studies.

      In the age-adjusted model, dietary fiber intake was significantly associated with a 16 percent lower risk of colorectal cancer in the highest quintile compared with the lowest. This association was attenuated slightly but still remained statistically significant after adjusting for nondietary risk factors, multivitamin use, and total energy intake. Additional adjustment for dietary folate intake further weakened the association. In the final model, which further adjusted for other dietary factors, such as red meat, total milk, and alcohol intake, only a nonsignificant weak inverse association was found. Fiber intake from cereals, fruits, and vegetables was not associated with risk of colorectal cancer.

      "The association between dietary fiber intake and risk of colorectal cancer has been inconsistent among observational studies and several factors may explain the disparity: potential biases in each study, the failure to adjust for covariates in the multivariate models, and the range of dietary fiber intake," the authors write.

      "In conclusion, we did not find support for a linear inverse association between dietary fiber intake and risk of colorectal cancer in a pooled analysis of 13 prospective cohort studies. Although high dietary fiber intake may not have a major effect on the risk of colorectal cancer, a diet high in dietary fiber from whole plant foods can be advised because this has been related to lower risks of other chronic conditions such as heart disease and diabetes," the researchers write.

      The study was funded by research grants from the National Institutes of Health and by the National Colorectal Cancer Research Alliance. Dr. Park is now with the National Cancer Institute.

      Editorial: Dietary Fiber and Colorectal Cancer - An Ongoing Saga
      In an accompanying editorial, John A. Baron, MD, of Dartmouth Medical School, Lebanon, N.H., examines the results of the pooled analysis.

      "The findings by Park et al … provide at least some indications that dietary fiber of some sort is related in some way to colon or rectal cancer risk. … Over the short term, wheat fiber or psyllium [soluble fiber] interventions do not seem to affect colorectal carcinogenesis, but understanding longer-term relationships with any type of fiber will require more work. Studies like that of Park et al provide valuable help, but unfortunately there is more to do," Dr. Baron writes.

      JAMA.2005; 294:2849-2857.
      JAMA.2005; 294:2904-2906.


      SOURCE: American Medical Association



      E-Mail this DGNews to a colleague   To print, use this version






      All contents Copyright (c) 1995-2009 Doctor's Guide Publishing Limited. All rights reserved.



      The NTK initiative. Physicians helping physicians identify Need-To-Know science
         Feedback
      Please rate this article: Strongly DISAGREE...Strongly AGREE NTK logo
      Question 1 - Physicians need to become aware of this information as soon as possible. Question 2 - This information is likely to have an impact on the way physicians practice medicine.
      1
      2
      3
      4
      5
      6
      7
      Send